1.2 Sensibiliseren en ondersteunen van bewoners en verhuurders
1.2.1 Online informatieaanbod en publicaties
Een duidelijke, laagdrempelige en goed gestructureerde website is een must voor de burger. Wonenv in Vlaanderen bundelt heel wat informatie over woningkwaliteit op zijn website, maar het is belangrijk dat de burger ook via de gemeentelijke website toegang heeft tot correcte informatie over woningkwaliteit. Voor woningkwaliteit kunt u hierbij verwijzen naar de website www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/veilig-gezond-en-kwaliteitsvol-wonen/woningkwaliteit. Particulieren kunnen ook via www.vlaanderen.be/woningkwaliteitswijzer de kwaliteit van hun (huur)woning nagaan. De woningkwaliteitswijzer is ook toegankelijk via www.woningpas.vlaanderen.be.
Maar aangezien niet iedereen toegang tot het internet heeft of spontaan informatie op een website zal opzoeken blijven publicaties zoals artikels in gemeentelijke krantjes, folders of brochures een belangrijke rol spelen.
1.2.2 Gerichte communicatie
Het is wenselijk om naast een online informatieaanbod gerichte communicatie-initiatieven te nemen.
De gerichte communicatie voor bewoners kan bijvoorbeeld bestaan uit volgende initiatieven:
-
Vaste permanentiemomenten voorzien in de woonwinkels;
-
Infomoment voorzien over huren/verhuren met aandacht voor de minimale woningkwaliteitsnormen.
-
Het OCMW van bij de start van een procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid betrekken voor het geval herhuisvesting nodig is (zodat het OCMW bijvoorbeeld een noodwoning kan voorzien of kan helpen met het vragen van een huursubsidie of een sociale woning);
-
Een convenant afsluiten met de huurdersbond, zodat de gemeentediensten mensen kunnen doorsturen voor gratis begeleiding;
-
Bij een nakende uithuiszetting bemiddelen tussen huurder en verhuurder. Wanneer dit geen resultaat oplevert, de huurder begeleiden in de zoektocht naar een andere woning;
-
Een aanvullend gemeentelijke premiestelsel voor renovaties, huurtoelage
-
Een premie geven aan jongeren die voor het eerst alleen wonen.
De gerichte communicatie voor verhuurders kan bijvoorbeeld uit volgende initiatieven bestaan:
-
Brochure en/of infoavond met aandacht voor woningkwaliteit, private huurwetgeving, premies, SVK-werking,…
-
Het conformiteitsattest promoten (bijvoorbeeld in het gemeentelijke infoblad, tijdens infomomenten, door er gemeentelijke premies aan te koppelen,…).
-
Introductie van een logo, dat door verhuurders van woningen met een conformiteitsattest kan worden uitgehangen (sticker of kleine poster) of kan worden gebruikt in advertenties om woningen te huur te stellen.
Daarnaast kan de gemeente specifieke maatregelen nemen om verbeteringswerken aan te moedigen, bijvoorbeeld door:
-
Advies te geven over:
-
de werken die nodig zijn om gebreken te verhelpen (in de waarschuwingsprocedure of in de procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring);
-
woningaanpassingen voor senioren of personen met een handicap;
-
duurzaam wonen;
-
-
Een premie te geven aan verhuurders die hun huurwoning willen verbeteren (eventueel met de voorwaarde dat de gerenoveerde woning voor minstens drie jaar aan een vastgestelde maximumprijs verhuurd wordt).